"Cine se uită în exterior, visează. Cine se uită în interior, se trezește!" Karl Gustav Jung
Sunt indecis(ă)…sau poate că nu?
Sunt indecis(ă)…sau poate că nu?

Sunt indecis(ă)…sau poate că nu?

Decision making

 

Decizii peste decizii spune americanul…

Te trezești și nici măcar nu apuci să deschizi bine ochii că trebuie să te decizi: cu ce te îmbraci, ce mănânci, care e programul pe astăzi, care îți sunt prioritățile.

Deciziile sunt cogniții voluntare cu ajutorul cărora alegem un lucru sau o acțiune în detrimentul alteia, pe baza unor criterii prestabilite .În urma lor, dozăm corespunzător cantitatea de energie și de efort pe care suntem dispuși să o alocam alegerii făcute.

Datorită structurii și a proceselor pe care le implică, deciziile au fost împărțite într-o sumedenie de categorii: structurate, nestructurate, semi-structurate; strategice, tactice, operaționale etc.

Vom discuta despre procesul de luare a deciziilor, pentru că aici începe partea interesanta.

El se desfășoară în felul următor: primul pas este alegerea problemei, ulterior vine conceptualizarea ei ( să încercăm să vedem ce înseamna), urmând alegerea și punerea în practică a acțiunii.

Pare destul de simplu…Dar nu e!

Ce ne facem când problemele depășesc capacitatea noastră de înțelegere? Când nu putem cântări obiectiv alegerea pe care trebuie să o facem? Când consecințele deciziilor noastre pot avea repercursiuni negative asupra oamenilor pe care îi iubim sau asupra vieții noastre?

Ce facem atunci?

Nu dormim: ne petrecem toată noapte învârtindu-ne de pe o parte pe alta, încercând să oprim gândurile ce circulă în mintea noastră mai tare decât mașinile pe autostradă;

Nu mâncăm sau mâncăm prea mult: ne autopedepsim sau încercăm să ne consolam pentru incapacitatea de a lua o decizie;

Cerem sfaturi: mergem “din poartă în poartă” și prezentăm problema cunoscuților întrebându-i: “Tu ce ai face în situația asta?”

Căutăm răspunsuri: prietenul nostru Google găsește cu siguranța pe cineva, care ne povestește pe un forum, cum și-a rezolvat problema ori căutam un articol într-o revistă mondenă și luam sfatul “bunului” redactor care pare a fi expert în problema noastră.

Ne dăm bătuți: ne spunem că nu suntem capabili să luăm decizia respectivă sau încercăm să amânăm cât putem de mult momentul.

Lăsăm “soarta să decidă” : nu acționăm în nici un fel și ne gândim că vom face față situației indiferent care va fi consecința faptului că nu ne-am implicat.Businesswoman  in Front of Doors

 

Fie ca vorbim de carieră, de viața sentimentală, de situația financiară sau orice alt tip de problema ce ne frământă, putem adopta diverse strategii ce sa ne faciliteze procesul de luare a deciziilor.

Înainte de toate, trebuie să luăm în considerare unicitatea fiecărui caz în parte, pentru a înțelege că, putem lua o decizie corecta doar dacă privim imaginea în ansamblu.

Pentru asta este recomandat să:

-Fi deschis la NOU!

Când vine vorba de alegeri ne este greu să renunțăm la lucrurile cu care suntem obișnuiți. Decizia de a renunța la un obicei, la un obiect sau la o persoana cu care ne-am învățat de ceva vreme va fi tot timpul dificilă din cauza faptului că presupune renunțarea la confortul pe care mi-l oferă. Vine însa un moment, în care trebuie sa ne schimbam atitudinea față de “Nou” și să privim cu mai mult entuziasm faptul că, lucrurile noi ne scot din rutină, sunt de cele mai multe ori mai interesante și ne oferă o alta perspectivă.

– Acceptă că nu poți avea TOTUL!

Când avem de ales între doua situații de care suntem mulțumiți în aproximativ aceeași măsura, indecizia este puternică. Cea mai bună strategie în acest caz, dacă situația ne permite, este să testam gradul nostru de implicare în fiecare dintre ele. Cum facem asta? renunțăm pentru scurt timp la fiecare, alternativ și încercăm să stabilim care este situația care are cel mai mare impact în viata noastră. 

-Pune o limită de timp și RESPECTĂ-O!

Nu putem amâna o decizie la nesfârșit. Oricât ar fi de greu, trebuie să stabilim o zi/ora în care să punem în practică decizia luată. Pentru a fi mai ușor, putem găsi o modalitate prin care să ne recompensăm pentru respectarea termenului limită.

-Cere sfatul specialistului!

Cum spuneam și mai sus, tindem să cerem sfaturi când vine vorba de a lua o decizie. Nu este un lucru rău însa, este bine să ne asigurăm că sfatul primit este unul competent ce ne va ajuta în luarea unei decizii corecte. Pentru asta trebuie să încercăm să obținem informații de la persoane avizate în domeniul aflat în sfera noastră de interes.

-Nu lua decizii emoționale!

Se spune că nu trebuie să facem promisiuni când suntem fericiți și nici să nu luăm decizii importante când suntem supărați.

Este foarte adevarat! Dupa depășirea perioadei cu mare încărcătură emoțională ar trebuie să luăm deciziile. E bine să acordăm timp și să amânam momentul până când simțim că decizia luată este stabilă și bine argumentată.

 O altă strategie care ne ajuta în facilitarea procesului de luare a deciziilor este piramida decizională.

Un concept destul de ușor de pus în practică când vine vorba de luarea unei decizii ce implică repercursiuni în timp. 

piramida 2

 

E important să ținem minte faptul că, procesul decizional este unul extrem de complex și chiar dacă strategiile pe care le folosim sunt cele corecte și decizia luată a avut în vedere toți factorii problemei, consecințele ei pot să nu fie cele așteptate. În acel moment nu trebuie să ne judecam, ci să ne concentrăm în face față situației generate.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *